Ciasto Czarna Owca ;)



Najpierw długo myślałam nad ciastem, potem nad samą nazwą ;)
Ale w końcu jest! Puchate jak owieczka, ale... czarna :P
Ciasto zostało złożone z kilku przepisów, które już kiedyś pojawiły się na blogu- taki mieszaniec- przekładaniec. Ciasto kakaowe pochodzi z przepisu na Kostkę Wiśniową Pani Doroty Świątkowskiej. 
Masa natomiast to jedna z moich ulubionych mas do ciast, ponieważ jeszcze nigdy mnie nie zawiodła ;) Jest nie za bardzo słodka, a przy tym wspaniale kremowa.
Ciasto jest bardzo delikatne i puszyste, wręcz rozpływa się w ustach ;)
Blacha 22x33cm.
  • Ciasto kakaowe:
    • 3/4 szklanki  oleju rzepakowego
    • pół szklanki wody
    • 1 szklanka cukru
    • 3 łyżki kakao
    • 5 jajek
    • pół szklanki cukru
    • 1,5 szklanki mąki pszennej
    • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
    • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • Krem: 
    • masło 200g
    • 1/2 litra mleka
    • 2 żółtka
    • 6 łyżek cukru
    • 3 łyżki mąki pszennej
    • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
    • cukier waniliowy 
  • Dodatkowo:
    • pół słoiczka kwaśnego dżemu porzeczkowego
    • prażone orzeszki ziemne

Zaczynamy od ugotowania budyniu do kremu- z pół litra mleka odlewamy pół szklanki, resztę zagotowujemy z cukrem i cukrem waniliowym. Do pozostawionego mleka dodajemy żółtka, i obie mąki, mieszamy tak, żeby nie było grudek. Gdy mleko w garnku będzie się gotowało, wlewamy mieszaninę, dokładnie mieszamy aż do zagotowania. Mamy budyń, który odstawiamy do schłodzenia.

Ciasto kakaowe:
Olej, wodę, szklankę cukru i 3 łyżki kakao umieszczamy w garnuszku i gotujemy, aż cukier się rozpuści. Zdejmujemy z palnika i studzimy.
Uwaga! Składniki na ciasto powinny być w temperaturze pokojowej. Białka ubijamy na sztywną pianę, następnie dodając stopniowo cukier, nadal ubijamy. Dodajemy żółtka, ubijamy, aż powstanie kremowa pianka. Wlewamy wystudzoną mieszankę kakaową z garnuszka, mieszamy delikatnie łyżką, aż powstanie gładka masa. Na koniec dodajemy wszystkie suche składniki, mieszamy dokładnie łyżką.
Blachę wykładamy papierem do pieczenia, wylewamy ciasto i pieczemy w temperaturze 180 stopni przez 40 minut ( do suchego patyczka). Studzimy. Kroimy na 2 części (2 blaty).
Krem:
masło ucieramy mikserem na puch, następnie dodajemy po łyżce budyniu ugotowanego wcześniej. Miksujemy, aż powstanie gładki krem.
Przełożenie ciasta:
blat kakaowy
cienka warstwa dżemu
masa
blat kakaowy
cienka warstwa dżemu
cienka warstwa masy
pokruszone prażone orzechy
Ciasto należy schłodzić w lodówce kilka godzin.
SMACZNEGO!!! :) 

Komentarze

  1. Mieszaniec - przekładaniec, ale cudownie wygląda! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, to dobrze :) cieszę się, że się podoba!:)

      Usuń
  2. Wiadomo z czym lub kim kojarzy się czarna owca ale jak widać nie słusznie i nie od razu słowa oznaczają to samo – jak zresztą widać na zdjęciu – wygląda przepysznie i dlatego szkoda ze jest tylko jeden kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciacho rozeszło się tak szybko, że dobrze, że udało mi się uchronić jeden kawałek do zdjęcia :)
      Dziękuje za odwiedziny i pozdrawiam!:)

      Usuń
  3. Własnie zabieram się za robienie tego ciacha :) Tylko takie małe pytanie - jeśli chodzi o cukier wanilinowy, to ile go dajesz, bo są opakowania o różnej gramaturze ;) Ja w domu mam Dr. Oetkera 16 g. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie zawsze cukier waniliowy to ten o gramaturze 16g :) Ale postaram się bardziej precyzyjnie pisać przepisy:) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Rewelacyjny przepis. Muszę wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajna nazwa. A ciasto też wygląda pycha.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za odwiedziny:)) pozdrawiam!!:)

    OdpowiedzUsuń
  7. małe zapytanie czy ciasto przed przełożenie czyś się nasącza ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie nasączałam. Wydaje mi się, że nie trzeba go nasączać, ponieważ ciasto jest dość wilgotne, plus dżem nadaje wilgotności.
      Pozdrawiam!:)

      Usuń
  8. Ale apetycznie wygląda. Zabieram się za robienie. Przepis trochę podobny do ulepszonego przeze mnie przepisu na metrowca (do kremu dodaję spirytus). Dziękuję za inspirację na ciasto na Dzień Kobiet. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :) Mój przepis też trochę kombinowany ;) Pozdrawiam serdecznie i życzę smacznego:)

      Usuń
  9. Wyłowiłam ten przepis z fb,spróbuję nawet dzisiaj go zrobić ,dżem porzeczkowy zastąpię mirabelką,wieczorem napiszę,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie spisuję składniki i robię te ciasto dziś.

    OdpowiedzUsuń
  11. A czy orzeszki moga byc solone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że mogą :) wtedy ciasto nabierze ciekawego smaku :)

      Usuń
  12. witam właśnie robię Pani ciasto i choć trzymałam się przepisu to ilość ciasta wyszła mi na większą blachę :D (okolo 40cm na 28/30cm) jutro męża urodziny a jestem nowicjuszką w pieczeniu ciast, a ten przepis robiło się sprawnie, na wierzch dodam orzechów laskowych (nie miałam innych), jutro pochwalę się efektem pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że wszystko wyszło jak trzeba!;) Czekam na efekty ;)

      Usuń
  13. Ciasto dobre.wyszlo takie jak na zdjeciu.Ale trzeba zmniejszyc ilość masla w kremie.jak dla mnie za bardzo maslana.następnym razem dam mniej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto dobre.wyszło takie jak na zdjeciu.tylko moim zdaniem za dużo masła w kremie.następnym razem dam mniej.

    OdpowiedzUsuń
  15. wygląda wspaniale! jedno pytanie 180 st termoobieg?

    OdpowiedzUsuń
  16. bez :) Jak z termoobiegiem to krócej, ja bym sprawdzała patyczkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy zamiast oleju mozna dac roztopiona margaryne ?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty