sobota, 3 stycznia 2015

Ciasto Brazylianka


Kiedy zobaczyłam to ciasto od razu wiedziałam, że muszę je wypróbować.
Półkruche, miodowe blaty, przełożone masą budyniową oraz jabłkową bardzo fajnie się ze sobą komponują smakowo no i ładnie wyglądają ;)
Blacha 22x33cm.

Składniki:
  • Ciasto miodowe:
    • 500g mąki
    • 300g cukru pudru
    • 2 jajka
    • 100g masła lub margaryny
    • 4 łyżki płynnego miodu
    • 2 płaskie łyżeczki sody
    • 2 łyżki śmietany- mniej lub więcej w zależności od konsystencji ciasta, jeśli będzie za suche i nie będzie się chciało lepić, możemy dodać więcej. Natomiast jeśli ciasto po dodaniu jednej łyżki będzie już odpowiednio elastyczne, nie musimy dodawać całych 2 łyżek.
  • Masa budyniowa:
    • 2 szklanki mleka
    • 3 łyżki cukru
    • opakowanie budyniu smietankowego
    • 150g miękkiego masła
  • Masa Jabłkowa:
    • 1kg jabłek
    • galaretka cytrynowa
    • łyżka cukru- jeśli lubicie słodsze masy
  •  Dodatkowo:
    • mleczna czekolada
    • łyżka masła

Mąkę siekamy z masłem lub margaryną. Dodajemy pozostałe składniki i zagniatamy ciasto.
Dzielimy je na 3 równe części. Jedną rozwałkowujemy i  układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w 190 stopniach przez 20 minut.
Tak samo pieczemy pozostałe dwie części.

Masa budyniowa
W trakcie pieczenia możemy ugotować budyń z mleka, budyniu i cukru. Odstawiamy do wystygnięcia.
Gdy budyń wystygnie, masło ucieramy mikserem na puch. Dodając po łyżce zimnego budyniu, miksujemy do uzyskania jednolitej masy.
Blat miodowy smarujemy masą i przykrywamy go drugim blatem.

Masa Jabłkowa

Jabłka obieramy i ścieramy na tarce o małych oczkach. Wkładamy do rondelka i prażymy na małym ogniu, aż ładnie się zesmażą i będą miękkie. Dodajemy cukier- jeśli jabłka są za kwaśne.
Następnie zdejmujemy z ognia i do gorących jabłek dodajemy galaretkę cytrynową- mieszamy, aż się rozpuści.
Masą jabłkową smarujemy drugi blat i przykrywamy go trzecim blatem.

Polewa
Masło rozpuszczamy w rondelku, następnie dodajemy połamaną na kostki czekoladę.
Mieszamy do połączenia składników.
Polewę rozsmarowujemy na wierzchu ciasta.

SMACZNEGO!!! :)

Przepis pochodzi z "Wielkiej księgi ciast Siostry Anastazji".

 

9 komentarzy:

  1. Jaka smietane ? Mąkę i margaryne mozna utrzec mikserem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyłam śmietany 18%- dobrze, żeby była gęsta. a co do ucierania to pewnie można, chociaż nigdy tego nie robiłam. Łatwiej mi po prostu posiekać masło czy margarynę, a pod wpływem zagniatania ciasta i tak się wszystko rozpuści i ciasto będzie jednolite.

      Jeśli jednak chcesz spróbować ucierania mikserem miej na uwadze, że będzie to dość gęsta masa do ucierania i słabszy mikser może się po prostu spalić.
      Pozdrawiam!:)

      Usuń
  2. Bardzo eleganckie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto nie chciało oderwać się od dłoni mimo dosypywania mąki. Ma pani jakiś pomysł dlaczego? Nie spocznę, aż się nie uda :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy problem był w tym, że nie chciało się zagnieść, czy było zbyt klejące?
      margaryna była siekana z mąką czy rozpuszczana i dopiero dodawana do ciasta?
      Jak wiadomo każdy ma różnej wielkości jajka, nie każda "łyżka" będzie taka sama. Cieszę się z Twojej determinacji :))
      Ogółem, moje ciasto też było lepkie, co zapewne związane jest z obecnością miodu i śmietany. Ja dodawałam mąkę do momentu, aż zagniotło się i było jednolite. Potem do wałkowania też używałam mąki- ciasto się trochę rwało więc brałam po kawałku rozwałkowanego ciasta i wylepiałam nim blachę. Po upieczeniu było ładne i jednolite, bez śladów łączenia.

      Trzymam kciuki i mam nadzieję, że się uda!:)

      Usuń
    2. Możesz również po tym jak już się uda zagnieść schłodzić ciasto w lodówce, będzie się lepiej wałkowało.

      Usuń
    3. Dlaczego się kleiło pozostanie dla mnie zagadką :-) zrobiłam ponownie i wyszło ok. Najlepszym akcentem jest układanka 1001 elementów :-) wyszło super, jak dla mnie bardzo słodkie , w sam raz na zaspokojenie pypcia. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    4. bardzo się cieszę, że się udało :) pozdrawiam serdecznie :))

      Usuń

Printfriendly